A most következő részben, ígéretünknek eleget téve bemutatunk egy híres férfit és vele együtt egy csoportot. Lehet még nem hallott erről a férfiról, akit a világ első 250 leggazdagabb embere között tartanak számon.
- Mit kell ahhoz tenni, hogy valaki bekerülhessen egy ilyen elit társaságba?
Ennek a lendületes üzletembernek az életútján keresztül ismerje meg ezt a titkot és vele együtt egy olyan embert, akinek munkásságáért Svájcban ma már egy egész iparág mond köszönetet.
Ez a férfi nem más, mint:
Nicolas G. Hayek
1928. február. 19-én, egy libanoni házaspár gyermekeként látta meg a napvilágot, Beirutban. A család hithű görög katolikus, ortodoxvallású, apja fogorvos. A kis Nicolas születése után nem sokkal, Svájcba költöztek. Így gyermekkorát és iskolás éveit már itt tölthette. Az érettségit követően, matematikát és fizikát tanult. A diploma megszerzéséig azonban nem jutott el, mivel 21 éves korában felfigyeltek rá és egy biztosító társaság matematikai részlegén alkalmazták. Az évek múlásával egy ipari vállalatnál bőséges tapasztalatot szívott magába. Ezt követően barátjával vezetési tanácsadó céget alapít. Majd 37 évesen, 1965-ben új vállalkozásba kezd és megalapítja a „Hayek Engineering AG” céget, ahol válságmenedzsment projektekre szakosodva, konzulensi feladatokat látott el. A különböző szakterületekről összeválogatott szakértői gárdájának köszönhetően, a ’70-es évekre regionálisan elismert szaktekintéllyé válik.
Hayek ekkorra már rendszeresen végez munkákat az államigazgatás, a vas- és acél-, a jármű és az óraipar meghatározó területein. Végül, karrierje számára, az óraipar jelentette a szédítő magasságot, ami még ma sem fejeződött be. Hitvallása szerint:
„A kereskedelem művészet, a művészek pedig sohasem mennek nyugdíjba.”
(N. G. Hayek)
Ezekben az években, a SEIKO világsikerének eredményeként, a svájci óraipar igencsak rászorult a vállság menedzselésére. Nem vették elég komolyan, az előző részekben már bemutatott nagy svájci óramárkák által kifejlesztett kvarcórát. A SEIKO viszont óriási fantáziát látott benne és egy szempillantás alatt átrendezte az erőviszonyokat, a világ órapiacán. A tradicionális alapokon működő (kis darabszámban előállító, kis létszámú manufakturális gyártóegységek) svájci óraipar nem volt képes felvenni a versenyt, a kiváló minőségű, olcsóbb japán konkurenciával szemben. Ennek következtében, a ’70-es évek közepén még 30%-os világpiaci részesedésük, 1983-ra 9%-ra zsugorodott, ami egy igen nagy érvágást és ezzel együtt a piac 2/3-ának elvesztését jelentette a svájci óraiparnak.
A Svájciak viszont a nehéz helyzetben, erős összetartásukról adtak tanúbizonyságot. Úgy határoztak, hogy szoros stratégiai szövetségeket alkotnak, és ha már halni kell, haljanak emelt fővel egy dicső csatában, mint egyenként szégyenkezve.
Itt kapcsolódik be Svájc történelmébe 1983-ban Nicolas G. Hayek, aki már ebben az időben a SWATCH Csoport alapítója és elnöke, tetteivel a svájci óraipart visszafordította a szakadék széléről. Újító stratégiája hatással volt a teljes svájci óragyártásra. Tevékenységét mára a világon mindenhol elismerik, amit számos díjjal jutalmaztak és bár diplomát nem szerzett, de az idő Őt igazolta és munkásságáért több egyetem díszdoktori címet adományozott számára.
Svájcban elsőként kapta meg 2007-ben, az akkor frissen alapított, Svájci életmű díjat.
2008-ban pedig megválasztják a „Belenos Clean Holding Ctd.” tiszteletbeli elnökének és képviselőjének, ami egy alternatív, tiszta, zöld energiák hasznosítására létrejött részvénytársaság.
- Milyen ötletek voltak és milyen bravúros tevékenységeket folytatott, hogy egy teljes iparágat talpra tudott állítani, mindössze 10 év leforgása alatt?
Erre és sok más kérdésre kaphat választ a folytatásban.
N. G. Hayek a saját cégén (Swatch Groupp) kívül eső cégeknél nem viselt semmilyen tisztséget, valamint nem volt állami és politikai tisztsége sem. Ennek a rendkívüli embernek, akit az imént bemutattunk és tevékenységét hamarosan megismerheti, 2010. június 28-án délelőtt irodájában, munka közben, 82 évesen váratlanul megállt a szíve.
Legyen ez a fejezet az Ő tiszteletének emléke.
A most következő cég bemutatását nemhogy nem lehet, nem szabad kihagyni, ha óraiparról beszélünk. Olyan világra szóló gazdasági bravúrt hajtott végre, amilyet eddig keveseknek sikerült a világtörténelemben. Most következzen a „csoda”, ahogy az Ő munkájának köszönhetően a svájci óraipar megmenekült a totális bukástól.
Merüljön bele, ismerje meg az igazságot és töltse kellemesen az időt!
SWATCH GROUP
Hogy tisztán láthasson, ismét egy kicsit előre kell mennünk az időben.
Múlt
Az 1930-as években az első nagy gazdasági világválság következményeivel küszködött egész Európa. A legnagyobb nehézséget akkor is a vásárlóerő gyengülése, a munkanélküliség jelentette, minden iparágban így a svájci óraiparban is.
Ennek enyhítése érdekében a svájciak két csoportot hoztak létre.
1930-ban a Tissot, Omega, Le mania, Breguet, L ́Orient együttműködése révén megalakult az SSIH cégcsoport. Legfontosabb céljuk a minőségi órák piacra dobása volt. Ennek megvalósítása érdekében több kiváló minőségű szerkezetgyártó céget és számos kevésbé neves óramárkát vettek irányításuk alá. Ez a csoport folyamatosan törekedett az erős pozíció kialakítására a svájci óragyártók között.
1931-ben a (Longines, ETA, Rado, Certina, Mido) egyesülésből megalakult az ASUAG cégcsoport, akik folyamatosan felvásárolták az alkatrész és összeszerelő manufaktúrákat. Ők küldetésüknek érezték a svájci óragyártás védelmét, fejlesztését és erősítését.
A két csoport egy alaposan átgondolt ipari irányelv bevezetésével, úrrá tudott lenni a nehézségeken.
Az 1970-es évek elején a SEIKO tömeggyártás során előállított olcsóbb, kiváló minőségű kvarcórával és az új technológiával, villám gyorsan megvetette a lábát az órapiacon. Az ebből adódó piaci részesedés átalakulásának következtében mind a két csoport és velük együtt az egész svájci óraipar fizetési nehézségekkel küzdött. A nemzetközi verseny győztese (SEIKO) fel szerette volna vásárolni az olyan neves svájci óramárkákat, mint az Omega, Longines, Tissot stb.
A veszély nem volt kicsi.
Ezért egy svájci bankárokból álló társaság, megbízást adott N. G. Hayeknak (aki ekkor egy válságkezeléssel foglalkozó üzleti tanácsadó cég vezetője), hogy dolgozzon ki egy jövőbeni stratégiát, a csődbe ment két nagy cégcsoport felszámolására.
Hayek hitt abban, hogy az üzleti szféra, különböző területeire fókuszálva és az óraipar teljes szerkezetátalakításával, versenyképes tud maradni az egész svájci óraipar.
Az ASUAG és az SSIH több mint 4 évig tartó átszervezését követően, svájci tőkések segítségével 1978-ban egyesítette a két céget és megalapította az SMH-t, ami egy részvénytársaság (RT.) volt, a svájci mikroelektronika és óragyártás fejlesztésére szakosodva.
1979-ben olyan feladattal bízták meg az ETA szerkezet gyár, fejlesztő részlegét, hogy tervezzenek egy olcsó-, mégis hagyományosan a magas svájci minőséghez igazodó-, vízálló-, minimum 3 évig működő-, változatos- és egyfajta egyedi életstílust képviselő órát. Hayek kiváló „látnoki” képességének köszönhetően tudta, hogy az igazán vesztes helyzeten, csak egy igazán eredeti ötlettel lehet fordítani.
„All in”, mindent fel kell tenni egy lapra!
Ezért 1983-ban az SMH-ból, létrehozta a SWATCH GROUP céget és előterjesztette az azóta híressé vált Hayek tanulmányát, amiben számos cég túlélését és fellendülését biztosító javaslattal állt elő, aminek döntő jelentőségű része egy olcsó-, kiváló minőségű-, művészi- és érzelmi töltéssel bíró óra megalkotása volt. Az elképzelésében Hayek méltó társra talált, Ernst Thomke az ETA főmérnökének személyében. Ő fejlesztette ki a világ legvékonyabb karóráját, a „Delirium”-ot.
Csupán egy gond volt vele. Az ára. Ami messze magasabb volt, mint a SEIKO tömeggyártásra alkalmas termékeinek.
Hayek merészen azt javasolta Thomkenak, hogy készítse el a Delirium olcsó változatát. Amihez először a svájciak szemléletén kellett változtatni, ugyanis a műanyag alkatrészek gyártását ebben az időben, egyszerűen tiltotta a svájci óraipari előírás. Így a kutatások és fejlesztések a lehető legnagyobb TITOKBAN zajlottak. A „műanyag óra”, ami összesen 51 alkatrészből állt, első bemutatkozásra csúfos vereséget szenvedett. Mígnem a második nekifutásra, a Thomke leleményességén alapuló, újszerű marketingkoncepciónak köszönhetően:
„Ha van második lakása, miért ne lenne második órája.”
A „second watch”, az S-Watchra, az amerikai piac felfigyelt, és SWATCH-nak keresztelték el.
Ez az óra egy addig sohasem látott, új életérzést keltett életre. A fejlesztők hamar rájöttek, hogy a legnagyobb hangsúlyt az időmérés helyett, a divatra és egyediségre kell fektetni.
Az órák választékában a forma és a szerkezeti elv azonos, viszont 5 elem, mint:
- szín
- számlap
- mutatók
- dátum és az
- óraszíj
Mind a fantázia szabad áramlására van bízva.
A gyártónak sikerült elérni, hogy egyes modellek tervezésénél közismert emberek is közreműködjenek.
A teljesség igénye nélkül, csak néhányukat említenénk meg:
- Victor Vasarely
- Yoko Ono
- Peter Gabriel
- Robert Altman
- Akira Kurosawa stb.
A SWATCH újra írta az óraipar szabályait. Egy vidám-, szerethető- és gyűjthető minőségi óratípust teremtett és minden idők legolcsóbb svájci órakollekciójává vált.
A gyártók a javítás lehetőség kizárásával (nem is lehet mást, csak elemet cserélni benne), arra ösztönzik a vásárlókat, hogy mindig vegyenek egy újabb Swatch órát. Az újravásárlási hajlandóságot az új formák és színek táplálják.
Az elmúlt évtizedekben szerte a világon Swatch klubok alakultak. A modelleket múzeumokban állítják ki, mivel minden évben 5 típusra osztva, 2 új kollekcióval jelennek meg. De a legnagyobb múzeumnak a vásárló közönség minősül, mivel számtalan szenvedélyes gyűjtő van közöttük.
Az óra fergeteges sikerét a design és arculat megújulási sebességének köszönheti.
Csak 1997-ig 200 000 000 db. Swatch órát értékesítettek a világon.
Jelen
Ez a siker egyben a teljes svájci óraipar sikere is, mivel a ’90-es években az egykori 9%-os világpiaci részesedést, sikerült 50% felé tornázni.
1985-ben Hayek több svájci beruházóval együtt megszerezte a Group többségi tulajdonát.
1986-ban megválasztják az igazgatótanács elnök-vezérigazgatójává.
A Swatch Group a világ elsőszámú óragyártója és a legdinamikusabban fejlődő vállalata lett. Tevékenységük magába foglalja:
- a kész órák gyártását
- az ékszerkészítést
- az óraszerkezetek és
- alkatrészek gyártását
Szinte az összes 19 óramárkájukhoz, beleértve a minősítet Turbillon óraszerkezetekhez szükséges alkatrészeket is képesek gyártani és akár a teljes svájci óraipar ellátására is alkalmasak.
A Group saját világkereskedelmi lánccal rendelkezik.
Jelentős összeget áldoz a kutatásra és fejlesztésre, különösen a mikroelektronika és a mikromechanika szegmensben. Valamint szintén aktív részt vállal a telekommunikáció, a gépkocsigyártás és szervízelés területén.
A Swatch Group tagja az olimpiákon túl, több sportesemény hivatalos időmérői. Mára saját profi szponzori hálózattal rendelkeznek szerte a világon, olyan sportágakban, mint:
- snowboard
- kajak
- szörf
- strandröplabda
- wakeboard
- gördeszka, de
- felfedezettjeik közé tartozik a világhírű Stomp zenekar is
A Group számos kutatásra specializálódott gyárat birtokol:
- Asulab EM Mikroelektronikai Vállalat, mely alacsony energiaigényű és feszültségű integrált áramkörök és LCD-k tervezését és gyártását végzi, olyan területeken, mint a RFID mikrovezérlők, memóriakártyák, alapáramkörök, biztonsági áramköri elemek, LCD driverek valamint optoelektronikai elemek.
- Oscilloquartz SA. Nagy pontosságú frekvenciavezérelt termékek tervezésével és gyártásával foglalkozik, mint pl.: a szerverek és számítógépek belső memóriájának szinkronizálására valamint cézium kvarckristály oszcillátort és GPS alapú szinkronizációs termékeket telekommunikációs felhasználásra készít elektronikai termékeket.
- Micro Crystal. Alacsony energiaigényű kvarckristályok és oszcillátorok gyártásával foglalkozik. Különösen a 32768 kHz frekvenciájú kisméretű fém vagy kerámia tokozású SMD-k területén.
- Lasag. Félvezető alapú precíziós hegesztő, vágó lézerek, fémmegmunkáló berendezések fejlesztésére és gyártására szakosodva.
A Swatch Group a következő szerkezet gyártókat és gyártó cégeket birtokolja:
- ETA – a svájci órák és a svájci márkák által használt összes óraszerkezet 80%-át teszi ki. Az ETA tulajdonában van a Valjoux is – egy másik svájci óraszerkezet gyártó. Kezdőlap ETA | Horlogère Suisse gyártása | ETA SA Mivel egy nagyon régi tradicionális múlttal rendelkező óraszerkezet gyárról van szó, hamarosan ide is tervezünk egy időutazást.
- Valjoux – az ETA/Swatch Group tulajdonában van.
- Nivarox – elengedhetetlen a svájci óragyártó ipar számára, mivel apró mechanikus alkatrészeket állít elő, amelyek a szem számára láthatatlanok, mivel ezek az apró mechanikus alkatrészek el vannak rejtve a burkolt óraszerkezetben. Ezek az apró mechanikus alkatrészek táplálják és szabályozzák a legtöbb svájci luxus karóramárka járását – mind a Swatch Group tulajdonában lévő márkákat, mind azokat, amelyek nincsenek a Swatch Group tulajdonában. Még a nem ETA óraszerkezetek, vagy a nem a Swatch Group által gyártott szerkezetek is tartalmazhatnak Nivarox technológiát. A svájci óragyártó ipar a Nivarox mellett áll vagy bukik.
Alkatrész gyára:
- Comodur
Különféle egyszer használatos és tölthető mikroelemek gyára:
- Renáta
2005 szeptemberében létrehozták a N. G. Hayek Órásiskola hálózatot. Ez az iskolarendszer kifejezetten az órások és óramérnükök képzését és továbbképzését végzi az USA-ban, Németországban, Malajziában, Kínában, az USA-ban és természetesen Svájcban.
A Swatch Group több neves svájci óramárkát vett a szárnyai alá. Ők így nemcsak túlélték a válságot, hanem óriási piacot nyertek a tagsággal, és hatalmas fejlődésnek indulhattak. N. G. Hayek zsenialitása nem csupán az egyesítésekben rejlik. A Grouphoz tartozó összes vállalatnak meghagyta a saját vezetői- és alkalmazotti gárdáját. Így elbocsátások helyett, a fejlődének indult gyárak inkább munkahelyeket teremtettek.
A Swatch Geoup egy piramist állított fel, a 19 különböző óramárkájának.
Presztizs és luxus kategória:
- Breguet
- Blancpain
- Jaguet Droz
- Glashütte Original
- Leon Hatott
- Omega SA
- Tiffany & Co.
- Harry Winston
Felső kategória:
- Union Glashütte
- Rado
- Longines
Közép kategória:
- Certina
- Tissot
- Calvin Klein
- Mido
- Pierre Balmain
- Hamilton
Az alap kategóriát, a saját márkák képviselik:
- Swatch
- Flik Flak (gyermek órák)
- Endura
Az itt említett összes óramárkának szerte a világon több, saját márkát forgalmazó butikot nyitottak.
A legfelső csoport számára kifejezetten luxus helyeken, luxus környezetet biztosítva, hogy óráikat és ékszereiket a márkához illő, lenyűgözően kivitelezett és tervezett eladói környezetben tudják értékesíteni.
Mára a Group évi teljes árbevétele 6 milliárd CHF Fr., azaz 1, 28 billió HUF Ft.
N. G. Hayek, akit sokszor Mr. SWATCH-nak hívtak haláláig, egy előrelátó projekten dolgozott. Egy karórában kívánta egyesíteni az órát, a mobiltelefont és az Internet hozzáférést egyaránt. Ez nem egy hálás feladat, mivel igen nagy volt akkoriban a tolongás, a mobil telefonokat gyártó cégek között az ilyen irányú fejlesztések területén, mely „okosóra” néven mára, a cikk írásakor (2022) valósággá vált és tömegek kezdték meg viselését.
Hayek úr élete során többször is megvillantotta sokszínűségét tükröző innovatív gondolatait. Például a Mercedes-Benzzel alkotott közös projektje a SMART autók tervezésénél, ami szintén lenyűgöző sikert aratott. Ez a kisautó kifejezetten az Ő álma volt.
A Swatch Group mára több mint 33 000 embert foglalkoztat több mint 50 országban. Mindent házon belül tud előállítani gyáraiban, műhelyeiben és laboratóriumaiban. Valójában a svájci óraipar nagy része és a globális óraipar jelentős része, ilyen vagy olyan formában, a Swatch Grouptól függ.
Az általuk támogatott márkák mindegyike rendelkezik a Swatch Group teljes támogatásával és garanciáival, minden leányvállalat rendelkezik egy szervizközponttal, ahonnan a bútorokat, anyagokat és a szükséges alkatrészeket minden pontba elküldik az országban és/vagy régióban értékesített órák javítására. A csoport önállóan forgalmazza Swiss Made termékeit világszerte, köszönhetően saját Tourbillon és Hour Passion butikhálózatának, valamint a kiskereskedők széleskörű hálózatának, mint partnereknek, és szilárd alapokkal rendelkeznek az online kereskedelemben is.
Jövő
Természetesen a fő gazdasági forrás, az óragyártás marad. A csoport tagjai folyamatosan jelennek meg az egyes modellek továbbfejlesztett változataival, melyeket a nagy hagyománnyal rendelkező svájci minőség és szaktudás jellemez.
A Swatch Group hatalmas előnyt kovácsolt a licencvásárlásokból, a gyártási kapacitásokból, a telekommunikáció, a számítógép, az Internet szolgáltatás, az orvosi és elektronikai alkatrészek kifejlesztése területén.
Az erőforrásokat hatékonyan és takarékosan használják fel annak biztosítására, hogy a termékeket fenntartható és környezetbarát módon gyártsák és forgalmazzák. Emellett intézkedéseket hajtanak végre az energia- és erőforrás-fogyasztás csökkentése érdekében, akár intelligens energiaszabályozó rendszerekkel rendelkező gyártólétesítmények, akár energiahatékony és termikusan elszigetelt infrastruktúrák révén. A lehető legjobb ökológiai és energiaegyensúly elérése érdekében az új ipari létesítményekhez és felújításokhoz ultramodern építési technológiákat és anyagokat használnak fel.
De említhetnénk a „Swatch Internet Time” kezdeményezését is, ami még az alapító agyából pattant ki. Az Internet idő elméletének kidolgozása, egy olyan elgondoláson alapul, ahol a különböző időzónák eltűnnének, és csak egy idő létezne. Ennek értelmében a napot 1000 egységre osztották fel, így a földön bárhol legyen valaki, az Interneten keresztül, ha megad egy „randevú” időpontot, akkor a másik kontinensen, vagy csak másik időzónában tartózkodó személy biztosan ugyanakkor fog felcsatlakozni rá. Az időeltolódás tehát nem lehet kifogás!
Látható, hogy a SWATCH GROUP általa megálmodott termékeket mindig a vidámság, fiatalság, könnyedség és humor jellemezi. Ezt jól mutatja ez a két videó bejátszás is:
2003-ban Hayek úr átadta a vállalatcsoport operatív irányításának feladatait fiának, Ifj. Georges Nicolas Hayeknak, közben Dr. H. C. Nayla Hayek asszony 2010. június 30. óta a Swatch Group igazgatótanácsának elnöke, aki 1995 óta tagja a Swatch Csoport igazgatótanácsának és a legújabb generáció is képviselteti magát, 2000-ben Dr. H. C. Marc Alexander Hayek csatlakozott a Swatch Grouphoz a Blancpain vezérigazgatójaként, majd 2002-től Breguet elnök, valamint a Blancpain, Glashütte Original és a Jaquet Droz tartozik hozzá. 2005-től az ügyvezető csoport igazgatótanácsának tagja.
Mi mással zárhatnánk sorainkat, mint Ifj. Nick Hayek mondataival, aki megadja a választ minden felmerülő kérdésünkre. Fontoljuk hát meg ennek a tapasztalt üzletembernek a tanácsait, ami tisztelgés is egyben apja emléke előtt:
„Találd fel újra a régi terméket, hogy új piacokra tehess szert. Ha sikerre vágyunk elsőként kell cselekednünk. Ez persze egy csomó kockázat felvállalását jelenti. A dolog mégis megéri hiszen, ha sikerül valami cool vagy felejthetetlen dolgot alkotnunk, akkor azzal egyben divatot is teremtünk. Elsőként mindig eredetiek vagyunk, így a vevőink minket akarnak. Minden más, már csak olcsó utánzat.”
(Ifj. Nick Hayek)
A Swatch siker titka tehát, hogy egy mindössze 51 alkatrészből álló egyszerűsített, svájci gyártású kvarc karórát vezetett be. A világ első műanyag óráját, amit nem kézzel, hagyományos svájci módon, hanem teljesen automatizált szerelősoron készítettek. A kisszámú alkatrész és az automatizált összeszerelés első alkalommal tette elérhetővé a minőségi svájci órákat emberek milliói számára.
Ami a legfontosabb, Nicolas G. Hayek az óriási sikere ellenére, haláláig megmaradt embernek. Mint ahogy fentebb írtuk, semmilyen egyéb pozíciót, tisztséget sem halmozott fel magának, csupán a saját cége, a SWATCH GROUP vezetője volt.
N. G. Hayek minden megnyilvánulásából csak tanulni, és példát venni lehet.
Legyen itt a végén egy videó N. G. Hayekről:
És egy másik videó, a nagy gondolatok továbbélésének példájáról:
Végezetül, ahogy a svájciak is kifejezik tiszteletüket a neves versenytárs, a SEIKO előtt, és a nagy órakiállításokon kiemelt helyet biztosítanak számukra, úgy a Nagy harcostárs emléke előtt a Japánok, Tokió legexkluzívabb Ginza nevű negyedében, a SEIKO székháztól nem messze található Nicolas G. Hayek Centerben tisztelegnek. Tegyen egy sétát a centerben:
Utazós tipp!!!
Ha Tokióban jár, feltétlenül látogasson el a Nicolas G. Hayek Centerbe.
Svájcba tervezett szabadság alkalmával pedig ne hagyja ki a SWATCH Múzeumot, ami több mint egy múzeum. Melyet nem véletlenül a világhírű japán építész és Pritzker-díjas Shigeru Ban tervezte. Az épület az Omega történelmi épületei és az új Swatch központ között helyezkedik el.
Cím:
Cité du Temps SA
Nicolas G. Hayek Strasse 2
2502 Biel/Bienne
Svájc
Telefon: +41 32 343 89 00
E-mail: contact@citedutemps.com
Weboldal: Cité du Temps (citedutemps.com)
Nyitva tartás:
Kedd – Péntek: 11:00 – 18:00
Szombat & Vasárnap: 10:00 – 17:00
Hétfőn, Munkaszüneti nap: zárva
Az előző részeket olvasva, látható, hogy a SEIKO óraipari offenzíváját, mely átalakította az erőviszonyokat a világ minden táján a legnagyobb óramárkák csoportokba tömörüléssel tudták túlélni, ami máig tart, hiszen egységben van az erő.
A következő részekben visszatérünk a praktikumok világába és abban próbálunk segítséget nyújtani, hogy érthetővé tegyük, melyik óra kategória, milyen minőségi szintnek felel meg.
Tartson velünk!
Forrás: borítóképek Unsplash és Pixabay, a cikkek Wikipedia, Internet, az adott cég, márka saját weboldala (a képekre kattintva elérhetőek az oldalak és a képek forrása)